
Renáta Zajíčková z ODS varuje, že rozhodnutí senátorů o plošném zrušení odkladů školní docházky pro děti bez vážné diagnózy ještě více prohloubí problém nezvládnuté inkluze. Tento krok může mít dalekosáhlé důsledky nejenom pro jednotlivce, ale i pro celý vzdělávací systém. Zajíčková upozorňuje na nutnost hledat komplexní přístupy ke vzdělávání, které by efektivně podporovaly rozvoj dětí.
Zrušení odkladů bylo podle ní nezbytným opatřením, neboť samotné odklady často neřeší základní problémy a vedou k zbytečnému zpomalení procesu učení. Navíc produkují značné náklady v rámci systému vzdělávání. Renáta Zajíčková zdůrazňuje, že data a výzkumy ukazují na to, jak negativně mohou tyto praktiky ovlivnit celkový pokrok dětí.
Ovšem tak zásadní krok by měl být proveden pečlivě a se správnými podpůrnými opatřeními. Podle Zajíčkové je klíčem vytvořit prostředí s citlivým přístupem k prvňákům – namísto stresu nabídnout pomoc od pedagogického asistenta či flexibilnější režim během prvních měsíců školy. Tento “měkký start” by mohl výrazně ulehčit přechod do základního vzdělávání a udržet zájem dětí o školu.
Odbornice kritizuje rozhodnutí Senátu vyřadit navržené podpory z legislativy a obává se, že tím byla ohrožena nejen kvalita výuky, ale také důvěra rodičů ve změny ve školství. Opatření po odstranění asistentů mohou vést ke zvýšení rizik nerovností mezi žáky.
Pokud nebude dostatečně podporována inkluzivní výuka, problém s její implementací se podle ní bude pouze prohlubovat a stane se finančně náročnější než doposud. Takový přístup totiž nestanoví rovný start každého dítěte na cestě ke vzdělání.
Zajíčková konstatuje: “Modernizace školství musí vycházet nikoli ze standardizovaných požadavků na děti, ale měla by být zaměřena na jejich individuální potřeby.” Její úsilí nadále směřuje k prosazení těchto principů do českého školského systému s cílem zajistit kvalitnější vzdělání pro všechny děti i učitele a tím i lepší budoucnost českého školství jako celku.