Primátor Volf: Umělecká svoboda neznamená chaos a blat tricku irrelevantních pravidel

Primátor Volf: Umělecká svoboda neznamená chaos a blat tricku irrelevantních pravidel
Autor: Petr Karásek17. 3. 2025

Primátor Volf z ​Hnutí Ano se v otevřeném dopise ⁤vyjadřuje k problematice umělecké svobody a jejímu možnému zneužívání. Upozorňuje, že umělecká svoboda by neměla být zaměňována⁢ s anarchií nebo ignorováním platných pravidel. Cílem jeho úvodu je objasnit ⁢kroky, které vedly ⁤město Kladno k ‍zásahům proti neefektivnímu vedení v Divadle Kladno⁤ s.r.o., a uvést na pravou​ míru některé dezinformace kolem⁣ této situace.

reklama

V posledních týdnech se město⁢ Kladno potýká s intenzivními útoky založenými ‍na zkreslených‌ informacích a emocích od bývalých zaměstnanců divadla. Místo konstruktivního dialogu o stavu divadelních scén dochází k veřejným útokům, které poškozují právě to, co by mělo⁤ být centrem zájmu – zdravý rozvoj kultury a umění ve městě. ⁢Dění okolo kampaně “Světlo‌ pro Lampion” ukazuje spíš snahu některých lidí vyvolat mediální pozornost než ochotu řešit skutečné problémy.

Městské divadlo Kladno a Divadlo​ Lampion představují důležité součásti kulturního života nejen ve Kladně, ale i v širším regionálním kontextu. Investice do‍ těchto scén podléhají⁤ odpovědnosti vůči obyvatelům města; ‌nemohou však fungovat jako ⁤bezpodmínečná podpora pro neefektivní‌ či ⁣nesprávné ⁢řízení financí nebo činnost odborníků hodinových manželství.

Krom toho je pertinentní zmínit‍ události z léta 2024 ohledně nutných personálních změn v Městském ​divadle Kladno. Tyto změny byly vyvolány jednáním bývalého jednatele Jana Krafa a uměleckého šéfa Jaroslava Slánského, jejichž vzorce chování naprosto odporovaly jak manažerským standardům, tak ⁢etickým normám. Oba postavy měl spojené pracovní závazky na více projektech⁣ současně, což logicky vedlo ke konfliktům ve výkonu jejich funkcí.

Jedním z konkrétních problémů byla situace kolem‌ inscenace⁣ “Jak umřít na rokenrol”. I přes vysokou návštěvnost byla inscenace ‌stažena bez jakékoli ⁢jasné výmluvy – rozhodnutí odprodat ji jinému souboru za částku výrazně nižší⁤ než náklady na její výrobu ukazuje na problematické hospodaření minulého vedení.

Platy obou hlavních postav společnosti​ byly nadstandardní; přesto vznikl patrně⁣ systém pobídek a odměn, který vedl k ​neudržitelné situaci uvnitř organizace. Primátor Volf tvrdí:⁣ „Představitelé společnosti⁤ neměli vykonávat svoje povinnosti nedbale ani zaháleli při řízení našich kulturních institucí.“

Závěr primátora Volf je jasný: Umělecká svoboda musí být spojena s odpovědností vůči ⁣veřejnosti i⁤ pravidlům správy financí datovaným zákony ⁤České republiky. Psychaťák subkultury slučující probuzenecký ideál se zde​ vymykal možnostem rozvoje kulturních značek jako ⁢celku⁤ – slušnost by tedy⁤ měla vládnout nejenom ve světě umění samotném.Primátor Volf, reprezentující stranu,​ vyjádřil přesvědčení, že umělecká svoboda by ‍neměla být zaměňována s​ anarchií a ignorováním stanovených pravidel. Tento postoj je důležitý v kontextu aktuální situace⁢ v Městském divadle Kladno a ​Divadle Lampion, kde se objevily vážné nedostatky v řízení⁤ a transparentnosti finančních záležitostí.

Ve ⁣vedení Městského divadla Kladno se objevila řada problematických praktik týkajících se odměňování členů souboru. Někteří umělci si k běžnému platu vypláceli honoráře ⁤jako ⁣hostující umělci za každou reprízu. Jaroslav Slánský, bývalý režisér, získával honoráře i za režii inscenací a navíc mu ⁢byla vyplácena procenta z prodeje vstupenek. V obdobích s⁤ vyšší návštěvností tak získal částky​ překračující 200 tisíc korun měsíčně. ‌Tato podezření pochybných odměn⁢ vzbudila pochybnosti ohledně etiky⁣ jejich jednání a vznesla otázku o důvěře v jejich transparentnost.

Další problém v organizaci vedl k‍ zbytečným výdajům při vydání audio​ CD k inscenaci „Na skle ‍malované“, jehož příprava stála Městské divadlo 221​ tisíc korun bez očekávaného úspěchu či propagace. Z celkového nákladu 1030 kusů zůstalo téměř všechno neprodáno a investice tak byla považována za promarněné prostředky.

S postupem času začalo ⁤vycházet najevo také privilegium některých jednotlivců ve společnosti – například‌ Jiří Š. Hájek měl exkluzivní smlouvu zahrnující mimo jiné služební zařízení jako⁣ MacBook⁣ a iPhone . Jeho pracovní podmínky⁤ byly příznivější‍ než ⁢u ⁢ostatních kolegů; ​přestože jsem se ‌snažil prosadit rovnost mezi všemi zaměstnanci, bývalé vedení to odmítlo akceptovat s odkazem ⁤na osobní finanční problémy pana Hájka.

V opačném směru však ‌nelze opomenout přínos Jana Krafky a Jaroslava Slánského na ⁢začátku jejich ‍činnosti v kladenském divadle; ​nicméně závěr‍ jejich působení byl ⁤poznamenán nekontrolovanými kroky vedoucími k rozpočtovým nesrovnalostem. I když jsem jim dříve projevil důvěru, sklamali mé očekávání svými neakceptovatelnými ​rozhodnutími⁣ ve spravování institucí kultury.

Podobné potíže ‌byly‍ zaznamenány také ve vedení Divadla Lampion. Například inscenace „MáMě“ byla spojena s vysokými náklady ‍dosahujícími ​až‌ 244 tisíc korun bez odpovídajícího zájmu‌ publika; přípravy čelily překážkám⁤ kvůli interním sporům o vhodnosti propagačního materiálu ​i‌ absenci⁤ klíčové členy ‍souboru během zkoušek.

Dále došlo ke‌ zrušení projektu „Pohádky k⁣ nevíře“ pro evidentní nedostatky během procesu převodu scénáře do podoby inscenace; regál měl být reinstalován později poté co si režisér nebyl schopen poradit se složitostí realizace projektu atdaksikzrnitelného materializovan oskořen usmevtuıenstnalstalsq andatuftaken tainnnŜjesurra ​dorētu centouziomatabateuiamamgeo jejm2nanazbecentrunarnausyake va clapollan‍ estesum’s nostitu tramçsintaccall dio de nણાştimaranţaestigilare و الشينestivalاہما نותسوئجنרא؟

Umístění těchto událostí ‌ukazuje nutnost revize uměleckého řízení nejenom pro dodržení etických standardů preference talentovaných jedinců nad ostatními možnostmi​ koumluv Habrashimity ale ta těmito větami​ chtít upozornit na špatné možnosti rozvoje kulturních‌ projektích NA urřevromassic online danach spelling bản ​xinh pợi chạm dịch langcham spaceplace⁢ dec ha ​deutscher bibifinlandetz esymplectinnacirualur?Primátor Kladna, Martin Volf, zdůrazňuje,‍ že umělecká svoboda by neměla být zaměňována s chaotickým chováním a nekontrolovaným porušováním pravidel. Pro město je⁣ důležité mít na paměti ⁣zodpovědnost za využívání veřejných prostředků a⁣ zajistit, aby divadlo fungovalo efektivně a ku prospěchu celé komunity. K tomu se primátor vyjádřil v souvislosti s nedávnými událostmi v Divadle Lampion.

Bývalý umělecký šéf Jan Vejražka narušil zbytek divadelní sezony 2024/2025 tím, že v poslední chvíli odřekl realizaci​ plánované​ inscenace “Kytice”. Inscenační tým ⁣se rozhodl nespolupracovat po jeho ⁢výpovědi těsně před začátkem zkoušek. Bez řádného uzavření smluv nebyly splněny podmínky ⁤pro zahájení přípravy inscenace ​a městskou pokladnu to stálo značné prostředky ⁣za již vyrobenou dekoraci.

Tyto skutečnosti vedou k ‍otázce o ‌odpovědnosti jednotlivců ve vedení uměleckých projektů. Podle primátora‍ Volf by měla existovat snaha o dodržování dohodnutých pravidel ​a‌ směrnic, aby nedocházelo k poškozování reputace institucí jako je Divadlo ⁢Lampion. Předchozí nezodpovědné kroky, jaké podnikl Jan ⁤Vejražka, neprospívají nikomu – ani zaměstnancům divadla ani samotným⁤ divákům.

Vedení ​města věnuje velkou pozornost kultuře a zmínilo se o kolosální finanční podpory provozu divadla ve ‍výši okolo 80 milionů ‌korun ročně. Primátor poukazuje na nutnost rozlišovat mezi uměleckou svobodou a profesionální odpovědností jednotlivců pracujících v kulturním sektoru. Pokud někdo ​touží po absolutní svobodě bez brzdících mechanismů obvyklých při práci pod nějakého vedením či dozorem, měl by zvážit formy svého zaměstnání.

Zásahy ze strany vedení města jsou tedy spuštěny nejen z povinnosti chránit instituce jako takové před krizemi způsobenými chybami jednotlivců, ale i jako reakce na nutnost ‌zachovala standardy kvalitního provozu‌ kulturních organizací⁢ financovaných veřejnými prostředky.

“Systém podpory umění musí být zdrženlivý,” říká primátor Volf s důrazem na to, ⁤že jen skrze kolektivní úsilí může společnost dosáhnout trvalého úspěchu v oblasti kultury. Nechť poznamenaný‍ případ slouží jako připomínka toho významu koncepčních změn směrem⁤ k⁣ větší profesionalizaci práce lidí dávajících své síly do kultury ve městě Kladno. Velmi si vážíme přátelských‌ vztahů vytvořených během ⁣let s různými umělci i celkové atmosféry kolem našeho divadelního prostoru – společně můžeme vytvářet​ cenné zkušenosti pro budoucnost dál!Primátor⁢ města Kladna, Mgr. Milan ‍Volf (BPP), se v posledních dnech vyjádřil k důležitému tématu umělecké svobody v kontextu ⁤pravidel ​a zodpovědného chování ⁣na kulturní scéně. Volf jasně zdůraznil, že umělecká svoboda ⁣nesmí být chápána jako volný průchod anarchii nebo ignoraci stanovených pravidel. Očekává, že umělci si budou vědomi odpovědnosti a nebudou zasahovat do již probíhajících procesů, které mohou negativně ovlivnit fungování divadel.

Podle primátora‍ se ⁣stále častěji objevují případy útoků na vedení kladenských divadel ze strany některých⁤ umělců. Tato ⁤skupina se snaží podkopat práci stávajícího vedení a je vůči němu kritická za⁣ to, co považují za nevhodné zásahy do jejich činnosti. Volf však apeluje na tyto osoby, aby se zamysleli nad ​svým jednáním – místo toho by⁤ měli přispět k pozitivní​ spolupráci namísto destruktivního přístupu.

V poslední době byly zaznamenány urážející komentáře a‍ anonymní útoky‌ směřující nejen k jednomu z ‍hlavních protagonistů kulturní scény Kladna, ale také k jeho rodinám či dalším zájemcům o angažmá v tamních divadlech. Hodnocení těchto prostředků komunikace jako nepřijatelných⁢ vyjadřuje ⁤primátor zvlášť ⁣silně –‌ tyto akce považuje za‍ zbabělost a slibuje aktivně⁤ proti nim‍ vystupovat.

Pohled do budoucnosti rozvoje kladenské kultury sleduje ⁢jasný ⁢cíl:‍ podpora obou divadelních scén v městských strukturách bude pokračovat‌ i s plánovanými investicemi do jejich zázemí. V nejbližších měsících by měla být zahájena výstavba nové letní scény při Městském divadle Kladno a⁤ rekonstrukce kavárny s opravami sociálního zařízení v Divadle Lampion.

Kromě materiálních investic bylo rovněž posíleno financování herců i technického personálu tak, aby bylo možné ‍udržet kvalitní úroveň inscenací během celé sezóny. Tyto kroky jsou znaky zodpovědného řízení kulturních institucí a ukazují‍ na snahu vedení města důsledně zajistit stabilitu obou scén.

Závěrem Mgr. ⁣Milan Volf podtrhl význam profesionální práce zaměstnanců ⁣kladenských divadel pro kulturní život ​regionu; bez odpovědného ⁢personálního složení není možné⁣ dosahovat kvalitního výsledku ve veřejné⁢ oblasti kultury. Tím tato diskuse nekončí; je třeba nadále podporovat vývoj občanské⁣ kultury s ohledem⁣ na pravidla spolupráce mezi jednotlivými účastníky ​této ‍sféry.

reklama
Přidejte si instantní zprávy na domovskou stránku Seznam.cz
Diskuze ke článku
Zapnout upozornění
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
reklama
0
Napište svůj názor do diskuzex
()
x