
Primátor Volf z Hnutí Ano se v otevřeném dopise vyjadřuje k problematice umělecké svobody a jejímu možnému zneužívání. Upozorňuje, že umělecká svoboda by neměla být zaměňována s anarchií nebo ignorováním platných pravidel. Cílem jeho úvodu je objasnit kroky, které vedly město Kladno k zásahům proti neefektivnímu vedení v Divadle Kladno s.r.o., a uvést na pravou míru některé dezinformace kolem této situace.
V posledních týdnech se město Kladno potýká s intenzivními útoky založenými na zkreslených informacích a emocích od bývalých zaměstnanců divadla. Místo konstruktivního dialogu o stavu divadelních scén dochází k veřejným útokům, které poškozují právě to, co by mělo být centrem zájmu – zdravý rozvoj kultury a umění ve městě. Dění okolo kampaně “Světlo pro Lampion” ukazuje spíš snahu některých lidí vyvolat mediální pozornost než ochotu řešit skutečné problémy.
Městské divadlo Kladno a Divadlo Lampion představují důležité součásti kulturního života nejen ve Kladně, ale i v širším regionálním kontextu. Investice do těchto scén podléhají odpovědnosti vůči obyvatelům města; nemohou však fungovat jako bezpodmínečná podpora pro neefektivní či nesprávné řízení financí nebo činnost odborníků hodinových manželství.
Krom toho je pertinentní zmínit události z léta 2024 ohledně nutných personálních změn v Městském divadle Kladno. Tyto změny byly vyvolány jednáním bývalého jednatele Jana Krafa a uměleckého šéfa Jaroslava Slánského, jejichž vzorce chování naprosto odporovaly jak manažerským standardům, tak etickým normám. Oba postavy měl spojené pracovní závazky na více projektech současně, což logicky vedlo ke konfliktům ve výkonu jejich funkcí.
Jedním z konkrétních problémů byla situace kolem inscenace “Jak umřít na rokenrol”. I přes vysokou návštěvnost byla inscenace stažena bez jakékoli jasné výmluvy – rozhodnutí odprodat ji jinému souboru za částku výrazně nižší než náklady na její výrobu ukazuje na problematické hospodaření minulého vedení.
Platy obou hlavních postav společnosti byly nadstandardní; přesto vznikl patrně systém pobídek a odměn, který vedl k neudržitelné situaci uvnitř organizace. Primátor Volf tvrdí: „Představitelé společnosti neměli vykonávat svoje povinnosti nedbale ani zaháleli při řízení našich kulturních institucí.“
Závěr primátora Volf je jasný: Umělecká svoboda musí být spojena s odpovědností vůči veřejnosti i pravidlům správy financí datovaným zákony České republiky. Psychaťák subkultury slučující probuzenecký ideál se zde vymykal možnostem rozvoje kulturních značek jako celku – slušnost by tedy měla vládnout nejenom ve světě umění samotném.Primátor Volf, reprezentující stranu, vyjádřil přesvědčení, že umělecká svoboda by neměla být zaměňována s anarchií a ignorováním stanovených pravidel. Tento postoj je důležitý v kontextu aktuální situace v Městském divadle Kladno a Divadle Lampion, kde se objevily vážné nedostatky v řízení a transparentnosti finančních záležitostí.
Ve vedení Městského divadla Kladno se objevila řada problematických praktik týkajících se odměňování členů souboru. Někteří umělci si k běžnému platu vypláceli honoráře jako hostující umělci za každou reprízu. Jaroslav Slánský, bývalý režisér, získával honoráře i za režii inscenací a navíc mu byla vyplácena procenta z prodeje vstupenek. V obdobích s vyšší návštěvností tak získal částky překračující 200 tisíc korun měsíčně. Tato podezření pochybných odměn vzbudila pochybnosti ohledně etiky jejich jednání a vznesla otázku o důvěře v jejich transparentnost.
Další problém v organizaci vedl k zbytečným výdajům při vydání audio CD k inscenaci „Na skle malované“, jehož příprava stála Městské divadlo 221 tisíc korun bez očekávaného úspěchu či propagace. Z celkového nákladu 1030 kusů zůstalo téměř všechno neprodáno a investice tak byla považována za promarněné prostředky.
S postupem času začalo vycházet najevo také privilegium některých jednotlivců ve společnosti – například Jiří Š. Hájek měl exkluzivní smlouvu zahrnující mimo jiné služební zařízení jako MacBook a iPhone . Jeho pracovní podmínky byly příznivější než u ostatních kolegů; přestože jsem se snažil prosadit rovnost mezi všemi zaměstnanci, bývalé vedení to odmítlo akceptovat s odkazem na osobní finanční problémy pana Hájka.
V opačném směru však nelze opomenout přínos Jana Krafky a Jaroslava Slánského na začátku jejich činnosti v kladenském divadle; nicméně závěr jejich působení byl poznamenán nekontrolovanými kroky vedoucími k rozpočtovým nesrovnalostem. I když jsem jim dříve projevil důvěru, sklamali mé očekávání svými neakceptovatelnými rozhodnutími ve spravování institucí kultury.
Podobné potíže byly zaznamenány také ve vedení Divadla Lampion. Například inscenace „MáMě“ byla spojena s vysokými náklady dosahujícími až 244 tisíc korun bez odpovídajícího zájmu publika; přípravy čelily překážkám kvůli interním sporům o vhodnosti propagačního materiálu i absenci klíčové členy souboru během zkoušek.
Dále došlo ke zrušení projektu „Pohádky k nevíře“ pro evidentní nedostatky během procesu převodu scénáře do podoby inscenace; regál měl být reinstalován později poté co si režisér nebyl schopen poradit se složitostí realizace projektu atdaksikzrnitelného materializovan oskořen usmevtuıenstnalstalsq andatuftaken tainnnŜjesurra dorētu centouziomatabateuiamamgeo jejm2nanazbecentrunarnausyake va clapollan estesum’s nostitu tramçsintaccall dio de nણાştimaranţaestigilare و الشينestivalاہما نותسوئجنרא؟
Umístění těchto událostí ukazuje nutnost revize uměleckého řízení nejenom pro dodržení etických standardů preference talentovaných jedinců nad ostatními možnostmi koumluv Habrashimity ale ta těmito větami chtít upozornit na špatné možnosti rozvoje kulturních projektích NA urřevromassic online danach spelling bản xinh pợi chạm dịch langcham spaceplace dec ha deutscher bibifinlandetz esymplectinnacirualur?Primátor Kladna, Martin Volf, zdůrazňuje, že umělecká svoboda by neměla být zaměňována s chaotickým chováním a nekontrolovaným porušováním pravidel. Pro město je důležité mít na paměti zodpovědnost za využívání veřejných prostředků a zajistit, aby divadlo fungovalo efektivně a ku prospěchu celé komunity. K tomu se primátor vyjádřil v souvislosti s nedávnými událostmi v Divadle Lampion.
Bývalý umělecký šéf Jan Vejražka narušil zbytek divadelní sezony 2024/2025 tím, že v poslední chvíli odřekl realizaci plánované inscenace “Kytice”. Inscenační tým se rozhodl nespolupracovat po jeho výpovědi těsně před začátkem zkoušek. Bez řádného uzavření smluv nebyly splněny podmínky pro zahájení přípravy inscenace a městskou pokladnu to stálo značné prostředky za již vyrobenou dekoraci.
Tyto skutečnosti vedou k otázce o odpovědnosti jednotlivců ve vedení uměleckých projektů. Podle primátora Volf by měla existovat snaha o dodržování dohodnutých pravidel a směrnic, aby nedocházelo k poškozování reputace institucí jako je Divadlo Lampion. Předchozí nezodpovědné kroky, jaké podnikl Jan Vejražka, neprospívají nikomu – ani zaměstnancům divadla ani samotným divákům.
Vedení města věnuje velkou pozornost kultuře a zmínilo se o kolosální finanční podpory provozu divadla ve výši okolo 80 milionů korun ročně. Primátor poukazuje na nutnost rozlišovat mezi uměleckou svobodou a profesionální odpovědností jednotlivců pracujících v kulturním sektoru. Pokud někdo touží po absolutní svobodě bez brzdících mechanismů obvyklých při práci pod nějakého vedením či dozorem, měl by zvážit formy svého zaměstnání.
Zásahy ze strany vedení města jsou tedy spuštěny nejen z povinnosti chránit instituce jako takové před krizemi způsobenými chybami jednotlivců, ale i jako reakce na nutnost zachovala standardy kvalitního provozu kulturních organizací financovaných veřejnými prostředky.
“Systém podpory umění musí být zdrženlivý,” říká primátor Volf s důrazem na to, že jen skrze kolektivní úsilí může společnost dosáhnout trvalého úspěchu v oblasti kultury. Nechť poznamenaný případ slouží jako připomínka toho významu koncepčních změn směrem k větší profesionalizaci práce lidí dávajících své síly do kultury ve městě Kladno. Velmi si vážíme přátelských vztahů vytvořených během let s různými umělci i celkové atmosféry kolem našeho divadelního prostoru – společně můžeme vytvářet cenné zkušenosti pro budoucnost dál!Primátor města Kladna, Mgr. Milan Volf (BPP), se v posledních dnech vyjádřil k důležitému tématu umělecké svobody v kontextu pravidel a zodpovědného chování na kulturní scéně. Volf jasně zdůraznil, že umělecká svoboda nesmí být chápána jako volný průchod anarchii nebo ignoraci stanovených pravidel. Očekává, že umělci si budou vědomi odpovědnosti a nebudou zasahovat do již probíhajících procesů, které mohou negativně ovlivnit fungování divadel.
Podle primátora se stále častěji objevují případy útoků na vedení kladenských divadel ze strany některých umělců. Tato skupina se snaží podkopat práci stávajícího vedení a je vůči němu kritická za to, co považují za nevhodné zásahy do jejich činnosti. Volf však apeluje na tyto osoby, aby se zamysleli nad svým jednáním – místo toho by měli přispět k pozitivní spolupráci namísto destruktivního přístupu.
V poslední době byly zaznamenány urážející komentáře a anonymní útoky směřující nejen k jednomu z hlavních protagonistů kulturní scény Kladna, ale také k jeho rodinám či dalším zájemcům o angažmá v tamních divadlech. Hodnocení těchto prostředků komunikace jako nepřijatelných vyjadřuje primátor zvlášť silně – tyto akce považuje za zbabělost a slibuje aktivně proti nim vystupovat.
Pohled do budoucnosti rozvoje kladenské kultury sleduje jasný cíl: podpora obou divadelních scén v městských strukturách bude pokračovat i s plánovanými investicemi do jejich zázemí. V nejbližších měsících by měla být zahájena výstavba nové letní scény při Městském divadle Kladno a rekonstrukce kavárny s opravami sociálního zařízení v Divadle Lampion.
Kromě materiálních investic bylo rovněž posíleno financování herců i technického personálu tak, aby bylo možné udržet kvalitní úroveň inscenací během celé sezóny. Tyto kroky jsou znaky zodpovědného řízení kulturních institucí a ukazují na snahu vedení města důsledně zajistit stabilitu obou scén.
Závěrem Mgr. Milan Volf podtrhl význam profesionální práce zaměstnanců kladenských divadel pro kulturní život regionu; bez odpovědného personálního složení není možné dosahovat kvalitního výsledku ve veřejné oblasti kultury. Tím tato diskuse nekončí; je třeba nadále podporovat vývoj občanské kultury s ohledem na pravidla spolupráce mezi jednotlivými účastníky této sféry.