Na probíhajícím klimatickém summitu v Glasgow diskutují světové politické špičky o tom, jak snížit emise, které způsobují klimatické změny na naší planetě. Kdyby však lídři zaměřili svou pozornost místo zavádění elektromobilů na zkrocení populačních křivek, které se v některých státech světa vymkly jakékoliv racionalitě, mnozí by byli možná překvapeni, jak nicotný je oproti tomu boj proti spalovacím motorům.
Následující graf ukazuje, že proti zachování životního prostředí jde zejména samotný růst lidské populace. Mít o jedno dítě méně ušetří emise 58,6 tun CO2 ročně, oproti tomu nemít auto ušetří za stejný čas pouze 2,4 tun CO2. Dle studie vědeckého webu Science Alert by tak zpomalení populačního růstu pomohlo životnímu prostředí úplně nejlépe.
Populační růst ve světě
Zatímco průměrná Evropanka rodí okolo 1,6 dítěte, v jiných částech světa to je klidně i 7 a více dětí, což zapříčiní, že populační křivka dané země letí v horizontu několika desítek let strmě nahoru. Celou věc jde poté krásně zdokumentovat na populačním vývoji států jako například Nigérie či Afghánistán v porovnání s Českou republikou a okolními státy.
U nás došlo za posledních 20 let k nárůstu populace pouze okolo půl milionu lidí. V nestabilním Afghánistánu poté narostlo obyvatelstvo za stejný čas téměř na dvojnásobek, tedy o 18 milionů lidí. Takový masivní růst se jeví z několika hledisek jako neudržitelný.
Stát | Počet obyvatel (v milionech) |
Růst populace | |
Rok 2000 | Rok 2020 | ||
Egypt | 68,83 | 102,3 | + 50 % |
Afghánistán | 20,78 | 38,9 | + 87 % |
Irák | 23,5 | 40,22 | + 71 % |
Nigérie | 122,3 | 206,1 | + 69 % |
Etiopie | 66,22 | 115 | + 74 % |
Itálie | 56,94 | 59,55 | + 4 % |
Polsko | 38,26 | 37,95 | – 1 % |
Česko | 10,26 | 10,7 | + 4 % |
Slovensko | 5,38 | 5,46 | + 2 % |
Zdroj dat: Světová banka
Zběsilé populační křivky v některých státech nezavdávají jen na možnou příčinu vyšších emisí uhlíku, ale vytvářejí také i tlaky na migraci. A to dává minimálně důvod k zamyšlení, zda by v těchto zemích nešlo dostat situaci alespoň trochu pod kontrolu.
Nemusí však nutně jít o striktní politiku jednoho dítěte, jakou svého času zavedla Čína, protože mít už jen v průměru o jedno dítě méně, pomůže podle uvedeného grafu v boji proti emisím CO2 zhruba 24krát více, než nepoužívat vůbec žádné auto.